Trzeci etap, edukacji gimnazjalnej, ukierunkowany jest na samodzielność ucznia.
W wyniku działalności pedagogicznej szkoły, na którą składa się proces dydaktyczny organizowany przez nauczycieli, jak również całokształt aktywności społecznej uczniów, nauczycieli i rodziców wyłania się ideał gimnazjalisty.
Ów ideał określa zespół następujących cech: samodzielność, otwartość, odpowiedzialność, ciekawość świata, krytycyzm, rozwaga, prawość, tolerancja, punktualność.
Absolwent gimnazjum powinien:
- mieć rozeznanie w problemach współczesnej rzeczywistości, poszerzać wiadomości na temat zmian zachodzących w świecie,
- świadomie planować przyszłość, stawiać słuszne cele i je realizować / umieć się uczyć, dokonać właściwego wyboru dalszej drogi kształcenia/,
- krytycznie odbierać wytwory kultury masowej, umiejętnie korzystać z mediów,
- poszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł wiedzy, komunikować się za pomocą komputera,
- posługiwać się językiem obcym,
- reagować w obliczu zmiany, poszukiwać nowych rozwiązań, stawiać odważnie czoło przeciwnościom,
- być otwartym na poglądy i potrzeby innych, optymistycznie podchodzić do problemów życiowych,
- współpracować w grupie, stosować procedury demokratyczne, znać kulturę dyskusji, prezentować właściwe własny punkt widzenia, umieć argumentować i obronić własne zdanie, ale również ochoczo wysłuchiwać i brać pod uwagę poglądy innych, poszukiwać rozwiązań kompromisowych,
- posiadać głęboką wrażliwość moralną, znać hierarchię wartości,
- odznaczać się tolerancją, ze zrozumieniem traktować różnice wynikające między ludźmi, np. z odmienności kulturowej, wiary, rasy, pochodzenia,
- świadomie integrować się z ludźmi niepełnosprawnymi,
- mieć swój krąg przyjaciół i umieć dbać o przyjaźń,
- odznaczać się wysoką kulturą osobistą, przejawiającą się w ubiorze, sposobach zachowania i wyrażania,
- szanować siebie i innych, dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne / np. znać higienę pracy umysłowej, nie palić papierosów, nie pić alkoholu, nie brać narkotyków i nie namawiać do tego innych/,
- wykazywać aktywność fizyczną, interesować się sportem i turystyką,
- racjonalnie gospodarować czasem,
- przeciwdziałać degradacji środowiska naturalnego,
- wyrażać szacunek dla symboli: krzyża, godła, flagi, hymnu,
- dostrzegać związki przeszłości z teraźniejszością, szczycić się własnym regionem, jego tradycjami,
- dbać o czystość i piękno języka narodowego,
- dbać o dobre imię i honor szkoły.
W wyniku działalności pedagogicznej szkoły, na którą składa się proces dydaktyczny organizowany przez nauczycieli, jak również całokształt aktywności społecznej uczniów, nauczycieli i rodziców wyłania się ideał gimnazjalisty.
Ów ideał określa zespół następujących cech: samodzielność, otwartość, odpowiedzialność, ciekawość świata, krytycyzm, rozwaga, prawość, tolerancja, punktualność.
Absolwent gimnazjum powinien:
- mieć rozeznanie w problemach współczesnej rzeczywistości, poszerzać wiadomości na temat zmian zachodzących w świecie,
- świadomie planować przyszłość, stawiać słuszne cele i je realizować / umieć się uczyć, dokonać właściwego wyboru dalszej drogi kształcenia/,
- krytycznie odbierać wytwory kultury masowej, umiejętnie korzystać z mediów,
- poszukiwać, porządkować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł wiedzy, komunikować się za pomocą komputera,
- posługiwać się językiem obcym,
- reagować w obliczu zmiany, poszukiwać nowych rozwiązań, stawiać odważnie czoło przeciwnościom,
- być otwartym na poglądy i potrzeby innych, optymistycznie podchodzić do problemów życiowych,
- współpracować w grupie, stosować procedury demokratyczne, znać kulturę dyskusji, prezentować właściwe własny punkt widzenia, umieć argumentować i obronić własne zdanie, ale również ochoczo wysłuchiwać i brać pod uwagę poglądy innych, poszukiwać rozwiązań kompromisowych,
- posiadać głęboką wrażliwość moralną, znać hierarchię wartości,
- odznaczać się tolerancją, ze zrozumieniem traktować różnice wynikające między ludźmi, np. z odmienności kulturowej, wiary, rasy, pochodzenia,
- świadomie integrować się z ludźmi niepełnosprawnymi,
- mieć swój krąg przyjaciół i umieć dbać o przyjaźń,
- odznaczać się wysoką kulturą osobistą, przejawiającą się w ubiorze, sposobach zachowania i wyrażania,
- szanować siebie i innych, dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne / np. znać higienę pracy umysłowej, nie palić papierosów, nie pić alkoholu, nie brać narkotyków i nie namawiać do tego innych/,
- wykazywać aktywność fizyczną, interesować się sportem i turystyką,
- racjonalnie gospodarować czasem,
- przeciwdziałać degradacji środowiska naturalnego,
- wyrażać szacunek dla symboli: krzyża, godła, flagi, hymnu,
- dostrzegać związki przeszłości z teraźniejszością, szczycić się własnym regionem, jego tradycjami,
- dbać o czystość i piękno języka narodowego,
- dbać o dobre imię i honor szkoły.